Reglement
Praktisch
§1. Je kan tot 8 teamleden inschrijven (ook tijdens het seizoen) en wie nog niet speelde kan je vervangen. Iemand opstellen die je niet inschreef of die dit seizoen al voor een reeksgenoot speelde, leidt tot een 13-0 forfaitnederlaag.
§2. Het speelveld heeft lijnen van 4cm breed. Deze grenslijnen maken deel uit van het veld. Bij het dubbel tellen de buitenste lijnen van 0,46m breed mee. De nethoogte bedraagt 1,55m bij de palen en 1,52m in het midden. Het net is voorzien van een witte bovenband van 7,5cm breed. Een shuttle weegt tussen 4,74g en 5,50g en heeft 16 veren, bevestigd aan een kurken dop.
§3. Per ontmoeting tussen twee teams zijn er 5 sessies van 10 minuten waarvan 3 enkel- en 2 dubbelwedstrijden. De dubbelwedstrijden vinden plaats in de derde en vijfde sessie. In totaal zijn er 13 wedstrijden per ontmoeting. Je stelt minstens 4 spelers op. Op het aanvangsuur geeft het thuisteam een ingevuld wedstrijdblad aan het uitteam dat hun spelers aanvult. Alle wedstrijden moeten verschillend zijn.
Tijdens de wedstrijd
§4. De eerste sessie start ten laatste 5 minuten na het aanvangsuur. De laatste sessie start ten laatste 10 minuten voor het einde van het uur. Tussen de sessies is er een pauze van maximum 1 minuut. Wie langer ontbreekt verliest 13-0 forfait. De thuisteam is verantwoordelijk voor het timen van de sessies.
§5. De thuisspeler serveert als eerste en kiest de speelhelft voor de enkelwedstrijden in sessies 1 & 4, en de dubbelwedstrijd in sessie 3. De uitspeler doet dit voor de enkelwedstrijden in sessies 2, en de dubbelwedstrijd in sessie 5.
§6. Een wedstrijd wordt gespeeld tot één fictieve "game", die wordt gewonnen door de speler met het meeste punten. Bij een gelijke stand na afloop van de sessie wordt nog 1 punt gespeeld om de winnaar te bepalen.
§7. Het team die een rally wint, scoort een punt en neemt de volgende service.
§8. Bij een even score wordt vanuit het rechter serveervak geserveerd (zo ook steeds bij de start); bij een oneven score vanuit het linkervak. Er wordt altijd diagonaal geserveerd.
§9. In het dubbelspel wisselt de serveerder pas van vak nadat zijn/haar team scoort. Bij verlies van de service begint de partner de volgende service vanuit het vak waarin hij/zij stond. De partner van de initiële ontvanger neemt bij puntwinst de volgende service voor zijn/haar rekening vanuit het linkervak. Zo wordt verder afgewisseld.
§10. Fouten die tot een punt voor de tegenstander leiden zijn:
- De shuttle bevindt zich bij de service boven de taille van de serveerder.
- De voeten van serveerder of ontvanger staan buiten het serveervak.
- De steel van het racket wijst niet naar beneden bij de service.
- De serveerder mist de shuttle bij het serveren.
- De shuttle valt buiten het serveervak bij het serveren zonder geraakt te worden.
- De shuttle landt buiten het speelveld of gaat naast, onder, of door het net.
- Een speler raakt tijdens een rally de shuttle, het net, of de paal met lichaam of kleding.
- De shuttle raakt tijdens een rally het plafond of een ander object.
§11. Een let (= herspelen van de rally) vindt plaats bij onvoorziene storingen of onduidelijkheid over een punt, volgens de principes van fairplay.
Na de wedstrijd
§12. Finale uitslagen worden op het wedstrijdblad genoteerd. Beide teams ondertekenen en het uitteam neemt een foto. Binnen de 24u voer je via de website de uitslagen en (niet-zichtbare) fairplay beoordeling van de tegenstander in. De rangschikking wordt daarna bijgewerkt.
§13. Regelmatig wordt je fairplay gemiddelde bekendgemaakt en kan je feedback krijgen. Probleemteams worden uitgesloten vanaf het volgende seizoen.
Uitstel & Forfait
§14. Bij overmacht (onbeschikbare zaal of noodweer) mail je het bewijs naar je tegenstander én krisverbert@gmail.com die de wedstrijd uitstelt.
§15. Je kan 1 van je 3 uitstelbeurten gebruiken als de uitstel-settings van je tegenstander het toelaten. Bij voorkeur het thuisteam stelt dan een nieuwe datum voor. Een voorstel kan aanvaard/geweigerd worden. Niet gespeelde wedstrijden worden op de eerstvolgende dag na afloop van de competitie een forfait: mits 3 redelijke datumvoorstellen win je, zoniet verlies je.
§16. Als uitstel niet kan dan geef je forfait via de website. Is dit minder dan 24 uur voor de wedstrijd, verwittig dan je tegenstander ook telefonisch.
§17. Bij een 4e forfaitnederlaag worden al je wedstrijden geschrapt.